Aachen-Neu Moresnet-Forten Luik
Deze dagtocht was de eerste verkenningstocht op zoek naar sporen van de Duitse inval in België in augustus 1914. Aangestoken door de routes van Brants kwamen we erachter dat deze eigenlijk het eerste deel van de oorlog had overgeslagen. Strikt genomen rekent men dit ook niet tot het Westelijk Front, want hiermee worden doorgaans de loopgraven van Belgie tot Zwitserland mee bedoeld. Maar ook in de rest van België (en trouwens ook Frankrijk) is hevige strijd geleverd. Wij vroegen ons af of daar wat in het veld van terug te vinden was. Naspeuringen op internet, in boeken en in kaarten bracht al veel interessants aan het licht. Nu was het zaak dit in het "echt" te bekijken.
In regenachtig weer reden we naar de Duitse kant van het Drielandenpunt. Helaas bleek deze niet per auto te benaderen (in tegenstelling tot de Belgische en Nederlandse kant). We kwamen niet verder dan een brug over een spoorlijn met zicht op een tunnel. Later bleek dit een tunnel te zijn die onder het drielandenpunt doorloopt en dat de spoorlijn een in WO1 door dwangarbeiders aangelegde lijn van Tongeren naar Aachen was.
Via de buitenwijken van Aachen kwamen we in de Preussenweg. Een weg die wij in ieder geval in verband brachten met de enorme troepenconcentratie die hier vlak voor de inval plaatsvond.
Via het Museum in Neu Moresnet naar het viaduct van Moresnet en het verlaten station van Montzen naar het weerhakenmonument van Sippenaeken gereden. De route uitgedacht en beschreven en verder naar Warsage en Moelingen. In Warsage staat nog een monument ter nagedachtenis van 50 jaar wapenstilstand, uit 1968 dus. Even verder op de Rue des Combattants vinden we een monument voorde burgerslachtoffers van de Duitse wreedheden. Hierover is zelfs een boekje verschenen, De Franc-Tireur van Warsage van Jean-Louis Pisuisse.
Verder hebben we voor het eerst forten van Luik bezocht, Fort d'Evegnée, Barchon en Pontisse. Allen niet te bezoeken.