Routes Duitse inval 1914

Deze route(s) zijn door de samenstellers van deze site zelf samengesteld, domweg omdat er nog geen andere reisgids dit deel van België had beschreven. En hoewel de gevoerde oorlog in dit gebied een bewegingsoorlog was, bleek uit onze bevindingen (op internet, uit boeken en uiteraard ter velde) dat er nog genoeg bezienswaardigheden te vinden zijn die een band hebben met de Eerste Wereldoorlog. De routes lopen mee met de inval, dus van oost naar west. In het westen sluiten ze op de diverse eindpunten aan op andere routes die in andere reisgidsen (en op deze site) staan beschreven. In deze reisgids volgen we de Duitse opmars door België vanaf het punt dat ze de Belgische grens overstaken op 4 augustus 1914 tot het moment dat ze doorstootten naar Frankrijk en even daarna de oorlog verzandde in de langdurige loopgravenoorlog, oktober 1914. 

De reisgids is ingedeeld in een aantal routes. Elke route houdt zich aan de marsroute van de Duitse legers en houdt ook rekening met de veldtocht van de Belgen, de Fransen en de Engelsen. Er is zoveel mogelijk geprobeerd een chronologische volgorde aan te houden, maar op sommige ontkwamen we er niet aan hiervan af te wijken. Omdat de inval op drie verschillende plaatsen in België plaatsvond zijn er vanaf de Duits-Belgische grens een aantal verschillende routes naar het westen te rijden. Alle routes samen hebben een totale lengte van 1258 km. Om de routes enigszins overzichtelijk te houden en qua afstand wat beter te rijden, zijn de route opgedeeld in een aantal etappes.

De Duitse legers, die op drie plaatsen tegelijk België zouden invallen, waren voor een deel gemobiliseerd in Aken (Aachen). Met behulp van een nauwgezet mobilisatieplan vervoerden de spoorwegen de honderdduizenden mensen en stuks materieel uit alle delen van Duitsland naar de verzamelplaatsen langs de grens. Van hieruit begon de Duitse opmars door België richting Frankrijk. De Belgen werden overrompeld door de goed georganiseerde, geoliede machine dat het Duitse leger was. In de eerste weken was het dan ook voornamelijk een bewegingsoorlog die gevoerd werd. Pas na de slag aan de Marne groeven de legers zich in in de loopgraven van Nieuwpoort tot de Zwitserse grens. 

Routes I en II starten op het hoogste punt van Nederland (Drielandenpunt, 321m) , terwijl Routes III en IV starten op het hoogste punt van België (Signal de Botrange, 700m). Sommige routes zijn omwille van overzichtelijkheid onderverdeeld in etappes.

Route I (4 etappes) volgt de meest noordelijke route die de Duitsers (Maasleger en 1e leger) hebben genomen, steekt de Maas over, vervolgens dwars door Vlaanderen tot de kust.

Route II zoekt zijn weg iets zuidelijker (1e en 2e leger), eerst door Wallonië via Luik (en zijn fortenring) en vervolgens via Vlaams Brabant naar het prachtige Leuven, dan de hoofdstad Brussel om te eindigen bij Bergen (Mons).  

Route III leidt door de valleien van de Vesdre, de Maas en de Sambre tot bij de Franse vestingstad Maubeuge.

Route IV daalt af vanaf de Hoge Venen (700m), dwars door de Ardennen via Spa en volgt dan de vluchtroute van de keizer tot Eijsden. 

Route V is geheel gewijd aan de forten van Antwerpen.

Copyright Bas Sjoerts 2005-2018            E-mail b.sjoerts@gmail.com